W zależności jak zostanie zaimportowany moduł różnie może wyglądać wywoływanie zawartych w nim poleceń. W przypadku zaimportowania modułu w następujący sposób:
from turtle import *
podstawowe polecenia podajemy w sposób przedstawiony w tabeli poniżej:
polecenie | Szczegóły parametru | przykład | ||||||||||
forward(distance)
fd(distance) |
distance – a number (integer or float) | forward(25) | ||||||||||
back(distance)
bk(distance) |
backward(30) | |||||||||||
right(angle)
rt(angle) |
angle – a number (integer or float) | right(45 | ||||||||||
left(angle)
lt(angle) |
left(45) | |||||||||||
goto(x, y)
setpos(x, y) |
goto(60,30) | |||||||||||
setheading(to_angle)
seth(to_angle) |
to_angle – a number (integer or float)
Set the orientation of the turtle to to_angle. Here are some common directions in degrees:
|
turtle.setheading(90) | ||||||||||
home() | Move turtle to the origin – coordinates (0,0) | home() | ||||||||||
circle(radius, extent, steps) | radius – a number
extent – a number (or None) steps – an integer (or None) |
circle(50)
circle(120, 180) # draw a semicircle |
||||||||||
dot(size=None, *color) | size – an integer >= 1 (if given)
color – a colorstring or a numeric color tuple |
dot(20, „blue”) | ||||||||||
speed(speed) | speed – an integer in the range 0..10 or a speedstring (see below)
· “fastest”: 0 Attention: speed = 0 means that no animation takes place. forward/back makes turtle jump and likewise left/right make the turtle turn instantly. |
speed(’normal’)
turtle.speed(9) |
||||||||||
pendown()
pd() |
Pull the pen down – drawing when moving. | |||||||||||
penup()
pu() |
Pull the pen up – no drawing when moving. | |||||||||||
pensize(width)
width(width) |
width – a positive number | turtle.pensize(10) | ||||||||||
colormode() | poprzez parametr o wartości 1.0 lub 255, zmienia sposób podawania kolorów w palecie rgb |
colormode(255) | ||||||||||
pencolor()
pencolor(colorstring) |
pencolor(„brown”)
pencolor(51, 204, 140) |
|||||||||||
begin_fill()
|
Rozpoczynanie wypełniania kolorek | |||||||||||
end_fill()
|
Kończy wypełnianie kolorem | |||||||||||
fillcolor()
fillcolor(colorstring) |
fillcolor(„brown”)
fillcolor(51, 204, 140) |
|||||||||||
reset() | Delete the turtle’s drawings from the screen, re-center the turtle and set variables to the default values. | reset() | ||||||||||
clear() | Delete the turtle’s drawings from the screen. Do not move turtle. State and position of the turtle as well as drawings of other turtles are not affected. | clear() | ||||||||||
hideturtle()
ht() |
Make the turtle invisible. It’s a good idea to do this while you’re in the middle of doing some complex drawing, because hiding the turtle speeds up the drawing observably. | hideturtle()
ht() |
||||||||||
showturtle()
st() |
Make the turtle visible. | showturtle()
st() |
||||||||||
shape(name) | name – a string which is a valid shapename
Initially there are the following polygon shapes: “arrow”, “turtle”, “circle”, “square”, “triangle”, “classic”. |
shape(„turtle”) |
Pełna dokumentacja modułu Turtle
Ćwiczenie 1.
Napisz program który narysuje następującą figurę:
Jako urozmaicenie tego ćwiczenia możesz każdą z tych figur możesz narysować różnymi kolorami oraz używając zdefiniowanych przez siebie funkcji
Ćwiczenie 2.
Napisz progrogram, który narysuje dowolny wielokąt foremny. Zasosuj funkcję która bedzie miała argumenty ilości oraz długości boków, a ich wartość będzie podawana za pomoga funkcji input().