Zmienne są takimi „pudełkami” które trzymają różne informacje. Każda zmienna posiada swoją nazwę i wartość.
Cechy zmiennych:
● do zmiennych możemy przypisać m.in. wartości liczbowe lub napisy (stringi),
● nazwa zmiennej może zawierać litery, cyfry i znak podkreślenia (podłogi) „_”,
● wielkość liter w nazwie ma znaczenie! (Name i name to dwie różne zmienne),
● nazwy zmiennych zaleca się pisać po angielsku, a wyrazy łączyć podkreśleniem np. dogs_count,
● wartość zmiennej w kodzie programu może ulegać zmianie.
Podstawowymi zmiennymi, którymi będziemy się zajmować na pierwszych lekcjach to:
- string – jest to sekwencja znaków i zazwyczaj przechowuje słowa, zdania.
- integer – liczby całkowite
- float – liczby zmiennoprzecinkowe
RODZAJE ZMIENNYCH | ||
NAZWA | SKRÓT | PRZYKŁAD |
string sekwencja znaków | str | komputer |
integer liczba całkowita | int | 7254 |
float liczba zmiennoprzecinkowa | float | 3.1415 |
Nazewnictwo zmiennych:
Dozwolone:
- litery duże i małe,
- cyfry (poza pierwszym znakiem),
- znak podłogi „_”,
- CamelCase (łączenie kolejnych słów w nazwie zmiennej, każde słowo rozpoczyna się dużą literą),
- snake_case (łączenie kolejnych słów w nazwie zmiennej znakiem podłogi „_” oraz małe litery – jest to zalecana konwencja dla nazw zmiennych w Pythonie,
- rozpoczęcie od „_”,
- zalecane używanie nazw w języku angielskim
Przykłady poprawnych nazw:
- drzewa,
- dogs,
- circle2,
- IleKoszulWSzafie,
- liczba_kupionych_kredek,
- _112
Niedozwolone:
- znaki specjalne poza „_”,
- znaki diakrytyczne (np. polskie litery),
- rozpoczynanie nazwy od cyfry,
- używanie znaków rozdzielających, np. spacje, kropki, myślniki,
- używanie słów kluczowych oraz zdefiniowanych wcześniej nazw (funkcji, klas)
Przykłady niepoprawne:
- „Jan Kowalski” – zawiera znaki specjalne,
- 112 – tylko liczba,
- moja-nowa-zmienna – oddzielanie myślnikami,
- Ile Talerzy – oddzielenie spacjami,
- gżegżółka – polskie znaki diakrytyczne,
- class – słowo kluczowe,
- print – wbudowana funkcja.
Słowa kluczowe w Pythonie:
False, None, True, and, as, assert, break, class, continue, def, del, elif, else, except, finally, for, from, global, if, import, in, is, lambda, nonlocal, not, or, pass, raise, return, try, while, with, yield
Nie ucz się ich na pamięć, większość z nich będzie często używana podczas programowania.